Followers

Thursday, February 4, 2010

Demi Kandungan - Ibu Sanggup Potong 4 Jari


AMPANG: Buang semua empat jari yang terkulai akibat ditetak bagi menyelamatkan bayi dalam kandungan dan nyawa sendiri atau sambung semula jari terbabit, tetapi perlu berdepan risiko kemungkinan kehilangan dua jiwa.


Itulah pilihan diberi doktor pakar kepada seorang pekerja bank, Norshamila Abd Majid, 34, yang sedang hamil lima bulan ketika dibawa ke dewan bedah Hospital Ampang kerana empat jari kirinya terkulai akibat ditetak suami sendiri menggunakan pisau pemotong daging.



Namun, sifat keibuan mengatasi segala-galanya apabila dia memilih menyelamatkan bayi dalam kandungan dan nyawanya sendiri menyebabkan Norshamila kini terpaksa menanggung kecacatan seumur hidup apabila jari telunjuknya terpaksa dipotong.


Jurucakap HA berkata, sebelum dimasukkan ke dewan bedah, wanita terbabit terpaksa memberi kata putus dengan membuat hanya satu daripada dua pilihan itu dan dia mengambil keputusan memotong semua jarinya yang terkulai itu. “Mangsa perlu membuat pilihan itu kerana ubat digunakan untuk menyambung semula jarinya terlalu kuat dan dikhuatiri mengancam nyawanya sendiri dan bayi dalam kandungan mungkin gugur.

Baca lagi

No comments:



ARTICLE SEBELUM INI