Followers

Saturday, December 26, 2009

Anne Ngasri Buka Tudung Kerana Niat Cari Rezeki




AKTRES kecil molek, Anne Ngasri yang cukup sinonim dengan watak remaja kini selesa dengan penampilan bertudung.

Ibu kepada dua cahaya mata ini menganggap dirinya kini sudah sampai ke titik perubahan.

Bagaimanapun katanya, perubahan tersebut biarlah berlaku secara perlahan-lahan.

“Sejak pulang dari menunaikan umrah, saya merasakan diri saya sudah bersedia untuk membuat perubahan.

“Sebenarnya saya sudah lama menyimpan hasrat untuk pakai tudung tapi sekarang adalah masa paling sesuai.

“Namun begitu untuk cerita Mayang Mengurai, saya terpaksa membuka tudung kerana niat untuk mencari rezeki. Lagipun memang susah kalau kita nak harap watak yang pakai tudung sahaja,” ujar Anne.

Ayid :Didalam al-Quran; segala keperluan hidup manusia meliputi masalah sosial, masalah akidah, masalah ekonomi, masalah rumah tangga, masalah aman dan damai, masalah protokol dan hubungan diplomatik termasuk mengirim surat kepada semua raja dan pembesar negara- semua sekali ada disentuh. Ia disempurnakan lagi oleh riwayat dan hadith-hadith Nabi SAW.

Adapun sanad dan dalil dari ijma' tersebut ialah ayat Al-Qur'an:

"Katakanlah kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan pandangannya, memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) tampak darinya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, ..."

(Q.s. An-Nuur: 31).
Menurutnya, biarlah niatnya membuka tudung dinilai antara dia dan Allah sahaja.

“Saya tahu tidak manis jika saya buka dan pakai tudung, namun biar Tuhan sahaja yang mengetahui niat saya.

“Mungkin orang akan keliru dengan penampilan saya, dalam drama saya tak pakai tapi jika mereka jumpa saya diluar saya pakai tudung lengkap.

“Saya tahu jaga batasan saya dengan penampilan baru ini, saya tidak pakai baju yang jarang dan menjolok mata serta berlakon watak yang berpegangan tangan,” ujar ibu

Sumber

Friday, November 20, 2009

MUHYIDIN DAN KOMANDAN KEM 1 MALAYSIA DISAMAN RM105 JUTA



IPOH, 20 Nov: 10 pihak termasuk Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyidin Yasin dan Komanden Kem 1Malaysia Kuala Dipang disaman RM105 sebagai gantirugi berikutan kematian tiga kanak-kanak selepas mereka jatuh dan hanyut berikutan jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang.

Selain kedua-duanya, turut disaman adalah guru besar Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Mambang Diawan, gurubesar SJKT Gopeng; Ketua Pegawai Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan; Pengarah Pelajaran Negeri Perak; Yang Dipertua Majlis Daerah Kampar; Pengarah Jabatan Kerja Raya Negeri Perak dan Komanden Kem 1Malaysia Kuala Dipang, penderma jambatan gantung itu iaitu syarikat GS Synergy Sdn Bhd, syarikat kontraktor CWL Enterprise dan kerajaan Malaysia.

Tiga bapa kepada tiga peserta Kem 1Malaysia yang terkorban dalam tragedi jambatan gantung runtuh di pusat kokurikulum pejabat pelajaran daerah Kinta Selatan di Kampar pada 26 Oktober lalu, memfailkan saman menuntut gantirugi itu di Mahkamah Tinggi Ipoh.

Jambatan gantung yang runtuh dalam tragedi Kuala Dipang yang mengorbankan tiga pelajar sekolah)

K Mageswaran, K Vasudevan dan T Nathan, bapa kepada tiga kanak-kanak yang mati akibat kejadian di pusat tersebut yang terletak berhampiran Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang..Writ saman itu difailkan melalui Tetuan A.Sivanesan & Coi di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di Ipoh pagi tadi.

Selain menuntut gantirugi am sebanyak RM35 juta setiap seorang, mereka masing-masing menuntut RM19,120 bagi gantirugi khas, RM100,000 bagi gantirugi teladan, faedah 8 peratus bagi jumlah penghakiman dari tarikh kematian hingga tarikh penyelesaian sepenuhnya, kos guaman dan apa-apa relif yang difikirkan sesuai oleh mahkamah.

Plaintif mendakwa, pada masa kejadian, kawasan itu dipercayai gelap gelita, tidak ada lampu besar yang dipasang untuk keselamatan murid-murid, dan ini menunjukkan kecuaian kerana dengan adanya lampu besar, kanak-kanak yang jatuh ke dalam sungai boleh dilihat dengan jelas serta mempunyai peluang yang lebih baik untuk menyelamatkan diri atau diselamatkan.

Mereka juga mendakwa tidak ada seliaan atau kawalan yang baik di jambatan oleh pihak penganjur yang mana sepatutnya penggunaan jambatan perlu diawasi, dengan menentukan kapasiti iaitu bilangan murid yang boleh menggunakan pada satu-satu masa.

Mereka juga mendakwa murid-murid tidak dilengkapi jaket keselamatan ketika menyeberangi sungai, guru-guru didapati tidak terlatih untuk mengendalikan kem seperti itu serta tiada doktor atau pegawai perubatan ditempatkan untuk keselamatan peserta kem tersebut.

Plaintif juga mendakwa jambatan gantung tersebut tidak diperiksa oleh Majlis Daerah Kampar dan Jabatan Kerja Raya Perak bagi memastikan ciri-ciri keselamatan telah dipatuhi.

Mereka juga mendakwa kematian anak-anak mereka amat menyedihkan dan telah mengancam ketenteraman mereka dan keluarga selain masih mengalami dan menanggung kehilangan dan kerugian.



Tuesday, November 3, 2009

Sepasang Kaloi "Berkhalwat" Ditangkap

Sila klik gambar untuk besar
Sila klik gambar untuk besar
Sola klik gambar untuk besar

Ini Buktinya Kaloi ditangkap oleh mereka yang geram terhadapnya. Amboi besarnya... Boleh tahan jugeee...

Sunday, November 1, 2009

IKAN ROHU(ARA-ARA) LA PULA KALI INI

Ini ana punya zaujah punya kawan Pn Zura dia tukang buka ikan sahaja. bukan memang pandai
Ini ana punya Zaujah sedang mancing, pancing dah dapat ikan tu, sedang penaik ikan

Tadi kami pergi mancing jam5.30 petang, jam 6.30 balek le. Dapat 1 ekor dah cukup. Ana tak dapat ikan hari ini

BULAN MENGAMBANG LAMBANG PAS JAM 10.30 mlm tadi di kuantan



Sila klik untuk dibesarkan(klik)

Allah hu Akbar, Maha besar Allah telah menunjukan kepada kita rakyat malaysia bahawa Islam Pasti akan berdiri megah jika kita pejuang islam terus berjuang akan menegakan agama allah. Kita lihat gambar tersebut, kejadian ke Kuantan Pahang jam 10.30 malam tadi dimana bulan telah mengambang melambangkan lambang Parti Islam Semalaysia(PAS).

Sesuai dengan firman Allah:

'Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan.' (Al-Maaidah :8

Friday, October 30, 2009

PENGERTIAN SAHABAT SYAITAN



Firman Allah s.w.t dalam surah al-Isra' ayat 26-27 yang bermaksud : " Berikanlah kepada sahabat karib hak mereka dan kepada orang miskin dan musafir hak mereka dan janganlah engkau membazir. Sesungguhnya orang yang membazir itu adalah saudara syaitan dan syaitan itu amat ingkar akan Tuhannya". Umum mengetahui bahawa membazir itu adalah makan yang tidak habis dimakan atau barang-barang yang tidak digunakan sehingga ia menjadi rosak tanpa dimanfaatkan. Adapun membazir menurut perspektif Islam adalah lebih dari itu. Perkara-perkara yang akan disebutkan di bawah ini termasuk dalam pengertian pembaziran menurut pandangan Islam.:


1. Termasuk dalam istilah membazir itu ialah orang yang membelanjakan keseluruhan apa yang ada padanya sehingga ia terpaksa meminta-minta dengan orang lain kecuali sahabat Rasulullah yang telah mencapai darjat yang tinggi dalam keimanan seperti Saidina Abu Bakar as-Siddiq yang membelanjakan keseluruhan harta beliau fi sabilillah, begitu juga Saidina Umar al-Khatab yang membelanjakan separuh dari hartanya fi sabilillah.


2. Termasuk dalam istilah membazir juga ialah orang yang membeli barang-barang yang diharamkan oleh Allah s.w.t seperti alat muzik, arak, makan yang haram, pakaian yang mendedahkan aurat, cincin emas dan pakaian sutera bagi lelaki dan sebagainya.


3. Termasuk dalam istilah membazir juga ialah membelanjakan harta pada perkara-perkara yang diharamkan oleh Allah s.w.t seperti berjudi, berzina, menolong orang yang zalim, rasuah, memberi pertolongan kepada parti yang tidak ingin menegakkan kalimah Allah di atas muka bumi ini.


4. Termasuk dalam istilah membazir juga ialah membelanjakan harta kepada kawan-kawan yang menggunakan harta tersebut pada perkara yang melalaikan seperti pergi ke disco dan sebagainya.

5. Termasuk dalam istilah membazir ialah makan dan minum atau berpakaian lebih daripada keperluan biasa atau melampaui batas seperti makan nasi sebanyak 5 pinggan.

Ayid> Sama-sama kita renungkan sejenak,bagi diri kita kaum keluarga kita, shabat andai kita adakah kita telah terhindar dari perkara di atas. Fikir dan ingat?

Hasil tulisan Saidi


Saturday, October 24, 2009

RANCANGAN BUAL BICARA SEKS; WARTAWAN WANITA DIHUKUM 60 SEBATAN

RIYADH 25 Okt. – Mahkamah Arab Saudi hari ini menjatuhkan hukuman sebat sebanyak 60 kali terhadap seorang wartawan wanita kerana terlibat dalam rancangan televisyen bual bicara seks di khalayak ramai di negara ini.


Rozanna al-Yami dipercayai menjadi wartawan wanita pertama di Arab Saudi dijatuhi hukuman tersebut kerana terlibat dalam penyediaan program itu serta mempromosikannya di Internet.


Dalam program yang disiarkan oleh siaran satelit Labanon, Mazen Abdul Jawad mengejutkan rakyat negara ini apabila menceritakan kehidupan skandal seksnya yang aktif.


Awal bulan ini, Mazen telah dijatuhkan hukuman lima tahun penjara dan sebat sebanyak 1,000 kali oleh mahkamah yang sama. – AP

Ayid>>> Kat Malaysia dan confirm minum arak, dah jatuh hukuman masih lagi berdolak dalih

TAWADHUK


Petua untuk melepaskan diri daripada bahaya takabur ialah:


1) Jika anda menemui orang jahil dan orang fasik, maka katakanlah (beritahu) pada diri anda sendiri iaitu: "Orang itu melakukan dosa kerana dia jahil, padahal aku ada ilmu kerana hajat Allah Ta'ala yang begitu tinggi terhadap diriku, tergamak melakukan dosa. Maka tidak syak lagi bahawa orang itu lebih baik (mulia) daripada aku."


2) Sekiranya anda ternampak kanak-kanak, maka katakanlah dalam hati anda iaitu: "Kanak-kanak ini kalau melakukan dosa tidak diseksa Allah Ta'ala. Tetapi, kalau aku melakukan dosa, diseksa Allah Ta'ala. Maka tidak syak lagi bahawa kanak-kanak itu lebih mulia daripada aku."


3) Jika anda menemui orang alim, maka anda katakan dalam hati anda iaitu: "Orang ini dikurniakan Allah Ta'ala ilmu, sedangkan aku tidak dikurniakan sepertinya. Maka tidak syak lagi bahawa orang alim lebih mulia daripada aku. Sepatutnya aku bersopan santun dihadapannya (merendah diri)."


4) Sekiranya anda menemui orang tua, maka katakanlah dalam hati anda iaitu: "Orang ini lebih tua daripadaku, tentu ilmunya pun banyak daripadaku kerana dia banyak melihat dan mendengar. Maka tidak syak lagi bahawa orang tua ini lebih mulia daripada aku."


5) Kalau anda ternampak semua binatang, maka dalam hati anda katakan iaitu: "Binatang ini tidak berdosa, tidak diseksa Allah Ta'ala. Sedang aku diseksa Allah Ta'ala kerana melakukan dosa. Maka tidak syak lagi bahawa binatang ini lebih mulia daripada aku."
Keitika itu juga anda akan tahu dan sedar bahawa diri anda itu tidak memilki kemuliaan walau sezarah pun iaitu selepas anda merenung diri anda. Bahkan diri anda itu amat hina, serba kekurangan, bebal dan jahil daripada orang lain walaupun anda memiliki martabat yang tinggi, keturunan yang mulia, sangat alim dan bijak daripada orang lain(SETERUSNYA DISINI)

Friday, October 23, 2009

HARI INI TEMAN DAPAT IKAN PATIN LE PULAK

Petang tadi tepat jam 5.30 petang teman pergi memancing bersama zaujah teman. Teman dapat ikan Patin se ekor aje hari ini.


Yang pegang ikan ini, bukan anak teman. Ini akan sahabat teman. Naik lonyor ikan dikerjakannya.




Sunday, October 18, 2009

TAZKIRAH MINGGU INI


سورت كڤد راج-راج


سلڤس ڤولڠ دري هوبايديه ڤد اخير تاهون انم هجرة دان جامينن كامانن تله دبري اوليه قواريسي، رسوللوله صلى الله عليه وسلم مولا منوليس سورت كڤد ڤارا راج نڬري مڽرو مريك مملوق اسلام. بڬيندا صلى الله عليه وسلم ممبوات چوڤ درڤد ڤراق . دڠن ڽ بڬيندا مڠاخيري سورت ڽ. چوڤ ترسبوت تروليس محمد رسوللوله . بڬيندا صلى الله عليه وسلم مڠهانتر دهيه الكلبي اونتوق ممباوا سورت ڽ كڤد قاعيسىر راج روم. بڬيندا صلى الله عليه وسلم مڽوروهڽ سوڤاي مڽراهكن سورت ترسبوت كڤد راج بوسرا اونتوق د سمڤأيكن كڤدقاعيسىر

سورت كڤد قاعيسىر﴿28﴾

سورت ترايبوت بربوڽي . دڠن نام الله يڠ مها ڤموره دان لاڬي مها مڠاسيهاني. درڤد محمد بن عبدالله كڤد هيرچوليس سلام سجهترا كڤد مريك يڠ مڠيكوت ڤرتونجوق. سسوڠڬوهڽ اكو مڽرو كامي دڠن سروان اسلام. انوتيله اسلام، كامو اكن سلامت . الله اكن ممبري دوا ڤاهلا كڤد كامو. سكيراڽ كامو منولقڽ كامو مميكول دوسا ڤارا ڤلادڠ. كاتاكنله ﴿واهاي محمد﴾ “واهاي اهلي كتاب، ماريله كڤد ساتو كلمة يڠ سام انتارا كامي دڠن كامو، ايايت كيت سموا تيدق مڽمبه سلاين الله . كمودين جك مريك ﴿اهلي كتاب ايت﴾ برڤاليڠ ﴿اڠڬن﴾ مك كاتاكنله كڤد مريك . “سقسيكنله كامو بهاوا سسوڠڬوهڽ كامي اداله اورڠ اسلام ﴿مقصود اعلي عمران 64﴾

﴿28﴾ قاعيسىر اياله ڬلرن يڠ دبريكن كڤد راج-راج روم

Tuesday, October 6, 2009

3 SAHABAT PENCARI TOMAN

Teman terima satu email dari sahabat teman yang mengirimkan gambar ini untuk dimasukan kedalam blog teman.

Ikan toman ini hasil dari mereka menjala kata mereka. Mereka tengok teman dapat toman, mereka pun tunjuk pula toman mereka(Rasa Teman aja). Tapi teman tak nampak jala atau pancing yang mereka pegang.

Lain kali tangkap gambar tunjukan bukti yang sahih dengan apa ikan tu ditangkap, jala atau pun di pancing. Gaambar-gambar teman dengan zaujah teman dapat ikan ada posing sekali dengan jala dan pancing baru ada bukti bro.

Macammana pun kita beranggap baik itu ikan jala mereka agaknya le yeh. Mulai sekarang kita bagi nama mereka Toman nad the geng

Tahniah di ucapkan kepada mereka bertiga

Monday, October 5, 2009

TAZKIRAH - MURTAD

سساورڠ مسلم بوليه منجادي مرتد يعني تركلوار دري اسلام ملالوءي اعتكاد ايايت كڤرچايأن يڠ برتنتاڠن دڠن عقيدة اسلام. د انتاراڽ اياله:

* تيدق مڠاكوي بهاوا الله سبحان وتعالى اياله توهن يڠ هاڽ برحق دسمبه.

* تيدق مڠاكوي اتاو راڬو-راڬو بهاوا نبي محمد ايت اداله اوتوسن الله، اتاو مڠيڠكاري ساله سأورڠ رسول يڠ تردهولو دري نبي محمد صلى الله عليه وسلم

* تيدق مڠاكوي بهاوا القرءان ايت دتورونكن كڤد نبي محمد صلى الله عليه وسلم دڠن ڤرانتارأن ملائكة جبريل عليه السلام

* تيدق ممڤرچايأي اتاو مراڬوا حكوم-حكوم الله سبحان وتعالى يڠ دسبوت د دالم القرءان دان حديث نبي.

* تيدق مڠاكوي اتاو راڬو-راڬو بهاوا هاري قيامة ايت اكن داتڠ دان يڠ بركاءيتن دڠن هاري قيامة سڤرتي شرڬ، نراك دان لاين-لاين.

* تيدق ممڤرچايأي قضاءء دان قدر ايايت بوروق اتاو باءيق سمواڽ دتنتوكن دان داتڠ دري الله سبحان وتعالى

* تيدق مڠاكوي اتاو راڬو-راڬو منريما اجمء صحابة-صحابة نبي صلى الله عليه وسلم دالم ڤركارا-ڤركارا اڬام.

* مڠحلالكن ڤركارا-ڤركارا يڠ تله دحرامكن اوليه الله سبحان وتعالى دڠن داليل-داليل قاتياي سڤرتي مڠحلالكن زنا، مينوم ارق، برجودي، ماكن ريباء دان سباڬايڽ.

* مڠحرامكن ڤركارا-ڤركارا يڠ تله دحلالكن اوليه الله سبحان وتعالى دبڬن داليل-داليل قاتيايء سڤرتي جوال بلي، بركهوين، سيوا دان سباڬايڽ.

* مڠيڠكاري ڤركارا-ڤركارا يڠ تله دكتاهوي اوليه سموا اورڠ اسلام سسواتو ڤركارا يڠ تله دتنتوكن دان دتتڤكن دالم اڬام سڤرتي مڠيڠكاري بيلڠن وقتو سمبهيڠ اتاو ركعةڽ.

* تيدق مڠاكوي كواجيڤن يڠ تله دسابيتكن دڠن داليل-داليل قاتيايءسڤرتي سمبهيڠ ليما وقتو سهاري سمالم، ڤواسا سبولن رمضان، زكاة، حاج دان سباڬايڽ.
Article Asal Oleh: Saidi
Di salin ke Jawi olih Ayid and the gang

Sunday, October 4, 2009

TAZKIRAH

سُوۡرَةُ الاٴنفَال

وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوۡمٍ خِيَانَةً۬ فَٱنۢبِذۡ إِلَيۡهِمۡ عَلَىٰ سَوَآءٍ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡخَآٮِٕنِينَ(٥٨)


جك اڠكاو كتاهوي اداڽ ڤربواتين خيانت دري سسواتو قوم﴿يڠ مڠيكت ڤرجنجين دڠن مو﴾مك چمڤقكن له ﴿ڤرجنجين ايت﴾كڤد مريك دڠن چارا تروس ترڠ دان عاديل. سسوڠڬوهڽ الله تيدق سوك كڤد اورڠ-اورڠ يڠ خيانت ﴿58﴾

MELENTUR BULUH BIAR DARI REBUNG NYA

ابن عباس مريوايتكن درڤد رسول الله صلى الله عليه وسلم :
* برعمالله كامو دڠن كطاعتن كڤد الله.
* برتقوىله كڤد الله سبحان وتعالى دري ڤركارا-ڤركارا معصية.
* سوروهله انق-انق كامو منطاعةا ڤرينته ﴿سوروهن ﴾ الله.
* چڬهله مريك درڤد ملاكوكن لارڠن الله.

سموا ڤركارا د اتس بوليه منجاڬ كامو دان انق-انق كامو درڤد اڤي نراك الله سبحان وتعالى

ارتيچلي اصل: اوليه سعيدا
د سونتيڠ ك توليسن جاوي اوليه: اييد

Saturday, October 3, 2009

PICTURE OF THE DAY



Gaya ada ikan tak ada, Jala belum masuk air mana tau ikan tak ada. Nanti marah bro ini

HARI INI ORANG RUMAH TEMAN (ZAUJAH) DAPAT IKAN BAONG

Ini Baong masak masak gulai tempoyak memang ada um bro

Baong kuning la bro anggaran 2 kg baong ni

Siap posing lagi tu teman punya orang rumah. Ini bukan nak promot gambar ini ambil spontan

Monday, September 28, 2009

HASIL MENJALA HARI INI

Sebelum sessi menjala dimulakan ikan kena call dulu. Ini kaedah electronic langit terbuka bukan jampi serapah. Kita boleh kesan samada ada berikan atau tidak

Lihat le, ini teman dapat ikan. Tapi banyak ikan puteh sahaja. Goreng pun sedap. Teman nak buat pekasan aje yop
Sila klik untuk membesarkan gambar(Jika anda rabun)

Klik jika anda rabun
Ini ikan toman yang sahabat teman dapat masuk jala dia, meletup jala dibuat nya

Kita boleh tengok hasil yang kami dapat tadi. Kami bergerak ke distani jam 5.00 ptg selepas solat asar. Jarak perjalanan memakan masa lebih kurang 15 minit pergi. Hanya 4 kali tebar jala kami dah balek. Jangan ambil banyak-banyak kalau tak makan.

Saturday, September 26, 2009

Mai Menjala dan Memancing

Gambar-gambar waktu menjala dari group menggagau dari SPBI and the Geng
Buka ikan dulu la bro
Apa hal bro jala kat tempat cetek
Brother ini baru nak jala
Kali ini ikan puteh sahaja bro
Ini tukang kutip ikan aje bro

Dah tak cukup menjala, menggagau lagi. Ini group mejala dari SBPI Gopeng.

ARTICLE SEBELUM INI